Resebloggar från Travellerspoint

Tuffa tider i Cairns

sunny 27 °C

Steker lite vid hostelets pool

Här bor vi ett par nätter till

Har premiärbadat i Lagunen också

Imorgon kanske vi tar bussen till någon strand här i närheten. På tisdag blir det en dagstur till Cape Tribulation och på onsdag snorkling på revet.
Som sagt vi har det rätt tufft här nere...

Puss

Författat av Malin-Mia 15:38 Arkiverat i Australien Kommentarer (4)

Cairns!

sunny 26 °C

Har nu bytt ett grått och lite regnigt Sydney mot ett varmt och fuktigt Cairns. Känns mycket bra!
Vi har nu fått erfara Jetstar och kom fram till att det är typ som Ryanair fast trevligare och lite lite mer benutrymme. Vi var lite spända innan eftersom de australiensiska fotbollskillarna sagt att "you´re in for an experience" när vi nämde Jetstar... de sa också att Qantas är skit "nobody likes them" när vi precis sagt att vi gillade dem! En av de andra killarna tittade lite fundersamt på han som dissade Qantas och sa efter några sekunder... "but we have no other airlines..." och såg lite ledsen ut.

Trots att vi bara varit i Cairns några timmar så har vi redan hunnit med en promenad i stan och sett Lagunen, en konstgjord pool mitt i stan där alla tydligen badar istället för i havet. Märkligt. Annars verkar Cairns vara mysigt med en lång strandpromenad och massa butiker, barer och backpackers. Imorn ska vi försöka boka in lite utflykter härifrån, snorkling bl.a, och hänga vid Lagunen och kanske få en lite mindre kritvit nyans på kroppen... dock spf30+ så vi får väl se hur det går.

Allt är bra med oss, vi tar hand om varandra och njuter av livet just nu. Ska nog gå och sova nu så vi är laddade inför morgondagen.

PS. En skitkonstig sak hände ikväll. Alla ni värmlänningar som läser och som vet vem Frida H är (gammal gymnasiekompis till Malin), henne sprang vi på idag på gatan i Cairns! Helt knäppt men kul!

Puss på er där hemma i regn och rusk

Författat av Malin-Mia 21:07 Arkiverat i Australien Kommentarer (1)

Buskers, Footie and Mates!

sunny 25 °C

Nyss hemkomna från Bondi beach sitter vi nu här och tänker att ni kanske vill veta vad vi pysslat med de senaste dagarna.

Första dagen i Sydney: Jetlaggade till tusen men ändå sjukt effektiva! Hann med att gå en 3h guidad tur i stan, GRATIS. Såg de flesta sevärdheterna längs vägen och kom underfund med att Sydney är en stad där man slipper trängas. Till skillnad från NY och London så är Sydney promenadvänligt och tom butikerna är ganska tomma på folk. (Förutom Zara...) Åt en välbehövlig middag och kraschade sedan i säng runt halv tio, vaknade dock kl 04. Rätt ovärt...

Andra dagen:Började dagen med att boka in massa roligheter den närmsta månaden. På travelbugs fick vi träffa Andy som hjälpte oss och var en riktigt skön mate. Vi bokade 3 nätter i Cairns, 1 natt i Emu beach, segling runt Whitsunday islands med New Horizon, camping på Fraser Island 2 nätter, 3 dagar i Everglades nationalpark, Greyhound busskort hela vägen tillbaka till Sydney. Dessutom fick vi massa kuponger på gratis mat, dryck etc längs vägen. Kändes fett värt!
Resten av dagen upptäckte vi Crown street och hippie/indie/trendiga stadsdelen Surry hills. Hamnade tillslut nere vid Chinatown (sjukt liten dock) och den berömda Paddys market. Vi hade höga förväntningar på den då ord som "you´ve never been to a real market til you´ve been to Paddy´s" hade satt sig på vår näthinna. Väl där går vi in och tycker att det här är ju som vilken galleria som helst, mest butiker och smoothiebarer. Det sög rent ut sagt. Så lite lätt besvikna går vi ut igen, går typ 10 meter längre ned längs gatan och där uppenbarar sig den RIKTIGA Paddy´s market! Sjukt stor marknad med allt från frukt till bomeranger och hudkrämer. Mia fick mycket bra frukttips av en söt gubbe som gillade svenska filmer... hm...
Hann också med att sitta och softa i Darling Harbour och kolla runt i affärer. Mia hittade sin älsklingsbutik Boots motsvarighet i australien, Priceline. Allt i butiken är rosa och fluffigt, krämer i mängder, massa volumeprodukter och nagellack i alla dess färger (vi köpte 3 olika). Glada efter detta gick vi hem till hostelet och sov ett par timmar för att orka med kvällens äventyr. Åt sen en god middag på Japanska Watermoon, där personalen var så gullig att man ville ta med dem hem. Alla var japaner och gick småjoggande runt med headset i örat. Kvällens äventyr gick sedan ut på ölspel och utgång på World Bar med australiensiska fotbollspojkar (som ansåg att australian rules football är minsann det enda rätta..). Vi fick dessutom tillfälle att säga "mate" ungefär 1000 gånger under kvällen och öva in en riktigt trovärdig accent!

Idag har det som sagt stått Bondi Beach på schemat, och vi har därmed avverkat allt vi "skulle" göra i Sydney. Tog oss som sista grej en close up look på operahuset och känner oss rätt nöjda med att åka vidare imorgon. Cairns nästa, meteorologerna lovar 29 grader och sol. Sol, sol, sol. Solskyddet är på konstant, vi lovar mamma Gunnervik!

PS. Buskers = gatumusikanter, tänk de som spelar panflöjt i nordstan.

Tillägnad Gustav och Daniel!
Mia får frukttips.

Författat av Malin-Mia 23:38 Arkiverat i Australien Kommentarer (6)

iMacing in Sydney!

Sa da var vi framme... Klockan ar pa pappret 19.30, men i vara huvuden... hmm.. nanting pa eftermiddagen kanske? Nej, Halv tolv pa dagen rattar mig Malin nu. Langsam synapsaktivitet. Skitlangsam.

Lite mer om resan hit! Vi glomde papeka en del saker i forra inlagget.

1. Vaskorna var insanely bra packade. 11.8 respektive 12 kg. Waaa. Sjukt bra :)
2. Vi ar inga riktiga backpackers. An. Kvinnan i Quarantine pa flygplatsen sag misstanksamt pa oss nar följande konversation utspelade sig:

-Any food in your backpacks?
-No.
-Camping equipment?
-Ehhm. No...
-Hiking boots...?
-....no...

Dessutom stod vi pa Frankfurt flygplats och suktade efter Godivachoklad for 200 kr, vin for 2000 och champagne for 4000 kr... Men dar insag vi i alla fall att gransen maste ga någonstans. Sa vi tog vara sketna gympadojjor, vara hoodtrojor och Malins reklamryggsack och gick. Gubben fore oss däremot, han tog glatt en Dompa och gick.

Sitter nu pa travelagents i Sydney och skriver till er fram en feeeet iMac. Sydney ar flott.

Puss&Love

Författat av Malin-Mia 02:20 Kommentarer (3)

Singapore baby!

16 timmar senare star vi nu pa Singapore airport, lite trotta, lite svettiga och valdigt glada. Allt hittills har funkat sanslost smidigt! (Peppar peppar)

Lite roliga detaljer langs vagen:
1. Den urgulliga gubben pa Landvetter som vi funderade pa att stoppa ner i en vaska och ta med oss, sa att han kan hjalpa oss varje gang ett forvirrat moment uppstar...
2. Paret pa Frankfurt airport, gate D1 som i dunvast och yllemossa stallde sig forst i kon nar forsta klass skulle boarda... de stod sedan kvar nar jag och mia gick forbi. Vi log glatt men de sag mest varma ut, konstigt. Att vara 20 ar och tro att man ar it ar inte alltid det lattaste.
3. Supergulliga Qantas gav oss ett refreshing-kit infor nattens vila. Detta inneholl: Vatten, mentos mint, torkad frukt, Happy mix (salta kex i roliga former) samt milka tiramisubiscuit. Vi fick det i en mini-gympapase!

G_teborg-Sydney_012.jpg Trasiga hörlurar är inte kul.

Boardar strax flighten mot Sydney, sags att resan ska ta 6,5h. Inget mot de 16 som vi redan lagt bakom oss!

Puss och karlek till er dar hemma!

Författat av Malin-Mia 03:32 Arkiverat i Singapore Kommentarer (2)

(Inlägg 31 - 35 af 39) « Sida .. 2 3 4 5 6 [7] 8 »