Resebloggar från Travellerspoint

Alex are you drunk?

No I´m not actually. I just cut my foot on a coral today, that´s the problem.

sunny 27 °C

Wow… var ska vi börja? Vi har återigen fast mark under fötterna även om den gungar misstänksamt… De senaste 48h har varit helt obeskrivligt vackra, som att befinna sig i det ultimata vykortet 24/7.

Vi seglade ut (utan segel…) från Abel point marina i måndags kl tre och vår skipper Eddie styrde skutan mot Stonehaven bay där vi skulle ankra under natten. Många satt stumma under resan dit, om det var av blyghet eller förundran är oklart. Båten var invaderad av tyskar, typ som andra världskriget. Men när vi vikingar, med hjälp av irländarna (Malin nickade och låtsades förstå vad de sa…) visat att vi inte skulle underkasta oss några såna fasoner så började de vika ner sig och snacka english, förutom en. En tjej. "Put your hands up - tjejen" med en arm ständigt i luften, hon lyckades tom nazi-heila. I alla fall så var hon den enda på båten som envisades med att prata tyska H E L A tiden.

Vi fick supergod mat av vår Kiwi-kock Tony the marinator och lite goon slank också ner.
Goon = det billigtaste vita vinet som finns, tydligen ska det ge en hemsk hangover (märkte vi inget av!). Kostar 100 kr för 4 liter. Det du dealmaster! Bättre än Umbala?!
Sen kröp vi ner i våran dubbel-koj och vaknade kl 7, redo för paradiset. Snorklingen var underbar, som att man är mitt i ett akvarie, men faaaasiken va kallt det var! Efter snorklingen tog Eddie oss över det stormiga havet mot Tongue bay. På vägen såg vi delfiner! Precis vid båten, Malin skrek rakt ut. WICKED!

Hela New Horizon-gänget vid utsiktsplatsen

Steg i land i Tongue bay, promenerade genom skogen upp till en lookout där himmelriket öppnade sig för oss. Whitehaven beach. Den platsen går inte att beskriva med vårt stackars ordförråd så ni får bara se på bilderna och försöka föreställa er hur det var och sen boka första bästa flyg till Australien och upptäcka själva hur otroligt vackert det är. Vår vän Jodi från HongKong ville tälta på stranden - "amazing!"
Fortsatte sedan ner mot stranden och spanade förgäves efter en guana (ödla).
Lite kuriosa om sanden: NASA använder den i sina teleskop, tex Hubble, för att tillverka optiken. Den består av 99% silica. Man ser inte några sandkorn, det är som ett fint mjöl/puder-nånting. Vi sprang längst ut på stranden, sjönk utmattade ihop (har inte ansträngt oss på 2 veckor nu så pulsen var nära max efter 100 m sandsprint…) och peelade oss med sanden. Sen gick vi runt med våra två babyrumpor och njöt resten av tiden där. Spelade lite rounders med irländarna (typ baseball) och gick på stingray-safari med Ty the canadian babysitter. Samma Ty agerade paparazzi och förevigade hela resan med en filmkamera, klippte ihop en awsome film som vi sen köpte! Nu har ni nått att längta efter där hemma, filmkväll i december.

Sexiga stinger-suits som vi var tvungna att ta på varje gång vi skulle hoppa i havet.

Lämnade motvilligt Whitehaven beach och styrde mot Hayman Island.
Lite kuriosa om denna ö:
- En resort finns här, australiens enda sexstjärniga.
- Mias mamma har varit där.
- Personalen får inte synas förutom när de servar gästerna, därför finns det tunnlar, lönngångar och falluckor utplacerade på ön. Galet knäppt.
- Dessutom har de en 24-timmarsregel, om du beställer något som de inte har så fixar de dit det inom 24 timmar. Vad som helst.
- Rod Stewart har blivit utkastad, liksom Cher och Madonna.

Utanför denna knasiga ö sov vi alltså sista natten. Kvällens aktiviteter var tävlingar. Och som alltid när ordet tävling nämns så kopplas våra hjärnor om och blir superfokuserade och bara vinst räknas. Om vi vann? Vad tror ni? Ärligt alltså. Klart som sjutton att vi vann! Vi och fem Kanada-tjejer ägde. Tävlingen inkluderade utklädning, dolda talanger och Malin och Mia i speedos. Mer får ni inte veta.
Nu ska vi gå ut och dansa med resten av gänget och besättningen. Skepp o´hoj!

Puss & Kram nu lämnar vi stan. Ses igen i 1770!

Författat av Malin-Mia 09:29 Arkiverat i Australien Kommentarer (3)

Hawaiihattar och nya horisonter!

sunny 28 °C

Awiiwawa. Nu har vi genomlidit en 12 h bussresa och kommit fram i Airlie Beach, som är så himla mysigt. Finns i stort sett bara en gata där allting ligger och vårt hostel är som en liten resortwannabe.. med otrevlig personal. En åtminstone. Jisses. Det enda dåliga vi hört om Base hostel var att "the staff is really rude". Och, vi förstår. För det är superfräscht och nybyggt och inget att klaga på i övrigt. Men, en underlig brutta i receptionen bad oss i princip leta annat boende om det inte passade med 28 dollar natten.. (på nätet bokade vi för 24, vilket vi frågade lite försiktigt om varför det var olika.. det skulle vi inte gjort..) Efter Vodafoneincidenten är antalet otrevliga australiensare uppe i 2. Men, som sagt, hostelet är klockers, och vi bor med två godingar som heter England-James och Dansk-Kristine.

Malin laddar för bussresan med kinamat från Cairns Nightmarkets.

Mekk-Malin mekkar med nåt på vårt nya fräscha hostel!

En rolig sak! När vi igår väntade på bussen strax efter midnatt kom en liten krum gubbe i luriga kläder och en stråhatt runt vilken en rosa hawaiikrans var virad. Haltande med käppen i ena handen och en plastkasse i andra skojade Malin till det med "han ska nog också med bussen Mia!" Vi fnissade och pratade vidare på den breda Smala Sussie-dialekt vi ägnat oss åt under kvällen. Till vår stora förvåning kliver gubben på bussen och åker med! Oj. Malin blir lite rädd att han kanske luktar illa och vi slänger oss ner på ett säte så vi får sitta tillsammans. Man ska ju inte prata med någon man inte känner... Då kanske inte försäkringen gäller...

Istället för Hawaiikäppmannen sätter sig två tjejer ner bredvid oss (samtidigt som vi brer på ännu mer värmländska!). Den ena tittar på oss och utbrister "Svenskar!!". Malin dog litegrann och svamlade mumlande fram "vi pratar inte såhär egentligen.." Det var vad man kallar en icebreaker!

Så här ser det ut i Airlie Beach:

Idag har vi checkat in och skrivit under på att vi på seglatsen bara tar med oss väskor utan blixtlås och vitt vin i box (32 burkar öl skulle också gå bra..), att vi är friska och att om vi dör av en stinger är det vårt eget fel.

Imorn klockan halv tre kastar vi loss från marinan och ger oss ut bland öarna. Nästa uppdatering blir på måndag troligen, så tills dess får ni en liten cliffhanger.. för ni vet ju inte vart gubben i hatten tog vägen... Och.. så får ni också vänta till på måndag innan ni får veta vem som har bäst lokalsinne!

Googla förresten båten New Horizon om ni vill kolla in vart vi ska befinna oss de närmsta dagarna!

Puss och Kram från oss två till er alla!

Författat av Malin-Mia 03:41 Arkiverat i Australien Kommentarer (5)

Palm Cove

sunny 27 °C

Glomde saga att vi ocksa har varit i Palm Cove och badat. Palm Cove ar en av stranderna som ligger norr om Cairns dar man faktiskt kan bada i havet. Men de varnar anda for krokofanter och stingers men inte sag vi nan inte. Stranden var sjukt nice!

Perfect match

Mia har idag blivit smatt psykotisk av allt meckande med Vodafone men nu, ca 4 timmar senare verkar det som att det funkar! (peppar peppar) Hon har hunnit med att skalla ut vodafone-kvinnan som vagrade ge henne pengarna tillbaka nar det inte fungerade for hon inte hade authority till det... mupp! Tillslut gick vi darifran med sura miner, trostshoppade varsin superfin bikini, at en smarrig sallad och med nya krafter tog vi oss an "All phones" istallet. Dar traffade vi guds gava till sura tjejer med vodafone-problem! Killen tog Mias mobil, tittade lite snabbt i den och sa: "yes, this is it" pillade lite i datorn och i mobilen, tva minuter senare funkade allt perfekt! Sa ni kan nu na oss aven pa ett australiensiskt nummer om ni vill: 0011 6140 6272 372

Nu ska vi fordriva lite tid innan bussen mot Airlie beach avgar kl halv tolv ikvall.

Puss pa er, vi saknar er lite grann faktiskt

Författat av Malin-Mia 13:45 Arkiverat i Australien Kommentarer (1)

Angelfish, fick smaka pa spyan.

Mums for angelfishen som idag blev rikligt matad fran var Passion of Paradise-katamaran. Inte manga minuter hade vi varit pa sjon innan folket runt oss borjade anta en gron nyans. Sjalva lag vi pa dack och stekte (Mamma Gunnervik! Ja, vi hade spackelsolkramen pa, spf Ultra). Efter ca 2,5h var vi framme vid Paradise Reef, dar vi i neongrona respektive neonrosa simfotter glatt plaskade runt bland koraller och nyborjardykare. Introduction Dive kostade 70 dollar, och vi som snorklade simmade jamte dem, de fick ju inte ga ner sa langt utan dykcert. Ha.

MalinMia vs. Introdykare 1-0 och knockout.

Båten vi glassade runt med i Stilla havet

Revet var HAFTIGT! Wow. Paradise Reef var bast, det var mitt ute pa havet, utan land eller andra batar i sikte. Innan vi seglade vidare mot nasta stopp som var utanfor Michaelmas Cay (sand-o), intog vi en god lunchbuffet med prawns, tropisk frukt och annat gott. Vid Michaelmas Cay sag vi forst av allt massa STORA fiskar dar vi skulle hoppa i. Haj. Hu. Men, vikingar som vi ar hoppade vi i och gav dem en omgang de sent ska glomma... Har var vattnet grundare och fiskarna farre. For att inte bli kittlade pa magen av soft eller hard coral fick vi dra in buken anda till ryggraden. Efter en timma i 25gradigt vatten borjade vi smafrysa och gick upp pa dack dar vi stekte lite mer.

Fishy fish... som Vic skulle ha sagt

Hopp och lek i vattnet var slut for denna gang. For oss. Fiskarna daremot hoppade glatt och vantade pa mer foda. Forgaves. Spyorna var vid detta laget slut, endast galla stod pa menyn. Stackars angelfishen.

Trött blir man av att snorkla ska ni veta

Nu ska vi ga och ata mat, vi ar sa hungriga sa vi tror vi dor. Havet ager. Revet ager. Vi ager.

Peace Out, mate!

PS. Nu är vi mätta och har införskaffat de obligatoriska backpacker armband/ankelbanden. Imorn natt tar vi bussen till Airlie beach och på lördag seglar vi ut bland Whitsunday Islands!

Författat av Malin-Mia 05:58 Kommentarer (3)

Regnskogar, cassowaries och JellyWrestling.

semi-overcast 27 °C

Antligen har vi kommit at lite internet igen :) Har flyttat till ett hostel inne i stan, istallet for det som lag 30 min promenad fran Cairns City. Nu bor vi precis vid lagunen (dendara konstgjorda, som finns for att man inte kan bada i havet..) Vi kan se de maktiga ebboflod-skiftena fran hostelet.. men inte fran vart rum, da det saknar fonster. Istallet ar det ett galler.. (Jalusi! sager Mallan! Galler kan du ju inte skriva..) Hursomhelst. Detta ting vetter inte ut mot lagunen, utan in i byggnaden, sa vi har ingen direkt utsikt, om man bortser fran drickaautomaten pa nedre plan, som man kan se med viss anstrangning och vilja. Men allt ar bra, vi har ju en dubbelsang som vi kan mysa i!

Igar tisdag var vi on the road hela dagen. Forsta stopp var Daintree Village, dar krokodilsafari vantade (det du mamma Gunnervik!!). Spanda som fiolstrangar satte vi oss i baten, typ langst fram. Men, i satet allra langst fram satt tva tjejor fran Smaland, Ljungby, Sveriges basta AT-stad (sags det..). Under den timlanga farden pa Daintree River, med regnskogen pa ena sidan och kossorna pa andra, spanade vi intensivt langs vattenytan efter ett par croc-ogon. Till slut lyckades vi fa se rygg och huvve pa en av de 400 crocs som enligt uppgift bor i floden. Efter denna upplevelse slappte spanningen lite, och vi kunde istallet agna var tid at tjuvlyssning pa det smalandska samtal om allt fran grumligt vatten i Malaysia dar det minsann inte fanns nara krokodiler, till dendara tjejen de skulle fylla ikvall, hon som "nog allri ha vatt ute redit, hon dricker ba vatten fo de a gratis" Detta var nastan lika spannande som krokodilerna. Krokodilen. En.

Efter detta akte vi farja over till Cape Tribulation dar vi gick pa "boardwalk" i regnskogen. Vi sag massor med trad, som tydligen overlevde istiden, och ar varldens aldsta regnskogstrad med sina natta 140 miljarder ar. Ball. Ett urval av vad vi sag ar: strangling fig, som stryper sitt vardtrad, umbrellatrees som liksom talar for sig sjalv, mangrovetrad som ar den enda saltvattenvaxande tradarten och knarktrad som i motsats till alkohol tydligen ger ett snabbare insattande rus ju oftare man tuggar det (oklart vilka receptorer som paverkas.. forslag nagon?). En aboriginsk liten favorit, enligt Guide-Lloyd. Dessutom fick vi i regnskogen chansen att bada pa det enda stallet i varlden dar regnskog moter korallrev! Awesome. Denna regnskog ar tillsammans med Yellowstone National Park de enda pa UNESCO's varldsarvslista som uppfyller alla fyra kriterierna for att komma med.

Efter Cape Trib bar det av mot en glassfabrik dar de endast tillverkar regnskogsglass! Vi at hmm.. mango... (tanker).. soursop (citrusliknande), wallseed (hasselnotish smak) och nat som sag ut och lite smakade som bajs. Mm. (Du star och ser pa, nar jag ater en bajsglass, och du sager ingenting!)

Bajsglassen
Knarkträdet
Umbrellatree
Lloyd, the guide

Andra saker vi sag/gjorde:
- Mossman Gorge, dar vi badade i iskallt farskvatten!
-Snapper Island, som ser ut som en croc, lagligt nog.
-Platsen dar Steve Irwin dodades av stingrockan. (S. Irwin var nan krokodilsnubbe)
-Zoo/rehabcenter/sanctuary for regnskogsdjur, dar vi klappade kangurus, wallabies, baby-Emu, mamma-Emu, sag baby-Dingos, cassowaries med sina groteska dinosaurietar, salt- och sotvattenkorokodiler (faaaaaaaaaaaaaasen vad svart det ska va att stava det ordet!!)
-Lite annat smakrafs.
-Mia DJade i bussen, till staende ovationer.....NOT! Varierande framgang.
-Hangde med bussganget pa Gilligans Club, och cheerleadade Stoneface Sharon fran USA till vinst i JellyWrestling-tavlingen.

Detta började som klotter av en busunge, nu har staten köpt rättigheterna till skylten av samma kille.
Cassowarie
Emu
Baby-dingo
Nina K - är du inte stolt?! Det var svinkallt här i färskvattnet direkt från bergen.
Baby-emu, 11 dagar gammal

Författat av Malin-Mia 20:38 Arkiverat i Australien Kommentarer (4)

(Inlägg 26 - 30 af 39) « Sida 1 2 3 4 5 [6] 7 8 »