Resebloggar från Travellerspoint

Fraser Island Del 1

sunny 25 °C

Först måste vi bara säga – wow! Vilken upplevelse! Här följer en liten sammanfattning med bilder på vad vi gjort de intensiva dagar vi campade på världens största sandö Fraser Island.

- Safety briefing kvällen innan avfärd där vi också gjorde inköpslista för mat och andra nödvändigheter. Såg en halvtimmes Dvd om bilkörning på sand och om hur man är ”dingo-safe”. Dingos är de vildhundar som finns runt om i Australien, och tydligen kan attackera om man har otur…

- Tidig avfärd (kl 7!), packning av bilar och instruktioner till de som skulle köra de fyrhjulsdrivna monster vi hade med oss ut på ön.

- Färja ut till Fraser Island och första stopp därefter var ca 30 minuter skumpkörning senare. Anhalten var då regnskogen där vi gick en tur, läste plakat om aboriginkulturen och intog vår medhavda subwaysandwich.

Fraser_Island_005.jpgFraser_Island_013.jpgFraser_Island_023.jpgFraser_Island_036.jpg

- Lake Wabby. Här skulle vi promenera 2.5 km på ca 40 minuter (inte världens bästa terräng), genom lizzardbebodda skogar och akta oss för ormar och dingos. Mot slutet kom vi fram till vad som kallas för sandblows. Det är stora sanddyner som rör sig framåt och ”äter upp” skogen framför sig. De ser ut som en stor öken med sina massiva mängder sand. De största är flera kilometer och rör sig ett par meter om året. Efter ökenvandringen tog vi ett dopp i svartvattensjön och tänkte på Maria Montazamis kloka ord: När man kommer till öknen, då är det dags att börja gå.

Murray förklarar vägen till sjön.
Fraser_Island_046.jpgFraser_Island_049.jpgFraser_Island_056.jpgFraser_Island_058.jpg

- Snart var vi på väg till nästa stopp Maheno shipwreck. Under strandkörningen dit passerade vi genom diverse vattendrag av varierande djup. Enligt Dvd’n skulle man gå ut och gå genom dessa först innan man körde, men det verkade guiden Murray tycka var överflödigt. Dessvärre hade föraren bakom oss (vi åkte i guide-bilen!) inte lyssnat under filmvisningen och missade lektion nummer 1 ”Kör sakta genom vatten”. De fick vatten i motorn, bilen stannade tvärt och den danske chauffören såg ut som om han sålt sin rödpölse och tappat pengarna. Murray som höll koll i backspegeln utbrast uppgivet ”SHIT! I knew that would happen!” Därför fick vi bogsera dem upp ur vattnet… Murray lyckades starta motorn och vi körde vidare. Man skulle kunna tro att de lärt sig en läxa… men nej. Fem minuter senare – favorit i repris. Återigen vatten i motorn, nu med en annan ledsen dansk bakom ratten. Deras manliga skills var minst sagt ifrågasatta. Denna gång lagade Murray motorn med en plastpåse, på för oss oklar plats. Tillslut kom vi i alla fall fram till vraket, skeppet byggdes 1905 i Skotland och var 300 fot långt, ungefär som Titanic. Det förliste utanför Australiens kust och skulle sedan bogseras därifrån, från Melbourne till Japan, men de stötte då på en cyklon och bogseringslinan gick av. Vraket flöt i land på Fraser Island. Man har gjort misslyckade försök att flytta det därifrån så nu får det bara var där och sakta ätas upp av sanden och rosta sönder.

Bogsering av bilen med en ledsen dansk som åskådare...
Fraser_Island_063.jpgFraser_Island_079.jpgFraser_Island_081.jpgFraser_Island_103.jpg

- Sen var det dags att bege sig till vårt camp innan det skulle bli mörkt. Vi bodde på aboriginsk mark i camp K´gari. Rullade ut våra sovsäckar i ett 10-mannatält och säkrade blixtlåset så att inga bushrats skulle hemsöka oss om natten. Det var ett riktigt lyxigt camp med vattentoalett och duschar, kylskåp, gasolspisar och grillar. Men, som engelskorna vi träffade i Airlie beach sa: ”Det finns inga uttag för plattänger så ta inte med er det…” Japp. Då vet vi.
Under kvällen fick vi besök av en Dingo som strök omkring runt våra tält och lägereld, lite spännande men det verkade vara en snäll en.

- Överlevde natten utan några Dingos som rev upp tältduken, det var förbjudet att ta med mat in i tältet just av denna anledning. Dingos gillar tydligen choklad. Andra dagen började med en bilfärd mot Indian Heads. På vägen stannade vi vid The Pinacles och Red Canyon. Dessa är berg av sand i olika nyanser av rött. Ser verkligen ut som riktigt berg men det är alltså bara mineralerna i sanden som ”rostat” och gett den alla dessa färger.

- Väl framme vid Indian Head väntade en liten hikingtur upp till toppen där det gällde att hålla i hatten, vindarna var extremt starka stundtals. Där uppe satt vi och spanade 60 meter ner mot vattenytan för att försöka upptäcka diverse djur. Vad vi såg? Massa. Valar, delfinflock, sköldpadda, manta-ray och jellyfish (inga vanliga blåmaneter direkt). Vi hade också sett valar längs vägen som hoppade och lekte inte så långt från stranden. Coolt att ett så tungt djur kan hoppa så högt.
Från Indian Head såg vi också ovädret som tornade upp sig längre söderut. Murray tog upp sin sattelitvädergrejsimojs och insåg att vi skulle bli blöta. Riktigt blöta. Därför åkte vi till vårt lunchställe som var under tak. Grillade våra butcher-korvar samtidigt som blixtarna lyste upp himlen. Man lär sig nya saker hela tiden, tex lärde vi oss att man tydligen ska skära i korven för att kolla så den är färdig… självklart för alla utom oss. Men korven var god.

Fraser_Island_087.jpgFraser_Island_088.jpgFraser_Island_095.jpgFraser_Island_104.jpg

- När ovädret dragit över packade vi in oss i bilarna och tog ett snabbt stopp vid Champagne pools. Små pooler med havsvatten som är inhägnade av klippor som skydd mot otrevligheter i havet, tex hajar och stingers.

- Därefter åkte vi ca 45 min in i djungeln mot ännu en svartvattensjö, Lake Allom, som enligt guiden skulle vara fylld med teatreeoil och eucalyptus. Han påstod också att det skulle finnas varma och kalla partier. Glada i hågen hoppade vi i och väntade på dessa ”varma” partier… men nej, kallt och ännu kallare var allt vi hittade under vår ändå rätt långa simtur. Murray skrattade gott där han stod på land. Men det var en otroligt vacker simtur och nu kan vi säga att vi badat med sköldpaddor. Det var massa små söta sköldisar som simmade inne vid bryggan. Det du Nina Altesjö! Guiden försökte locka till sig en och ta upp den men pga brödbristen så misslyckades han. Men söta var de!

- Sista stoppet för dagen var Knifeblade sandblows. 3,5 km lång sanddyn, 115 m hög och 1,5 km bred. Den största på ön. Med hjälp av vinden rör den sig 3,5 meter per år och man såg döda trädtoppar sticka upp ur sanden som bevis på att den verkligen slukar allt i sin väg.

- Sa ett tidigt godnatt, säkrade återigen tältet mot objudna gäster och steg upp kl 5.15 för att se soluppgången. Inlindade i våra sovsäckar satt vi och spanade mot horisonten. Plötsligt dök det upp en liten orange plutt som snabbt växte och gav himlen en fantastisk färg.

- Eli creek, sista dagens första stopp. Detta är den största bäcken på ön och har kristallklart vatten. Vi vadade ut och spanade efter ålar, utan framgång.

Fraser_Island_148.jpgFraser_Island_170.jpgFraser_Island_171.jpgFraser_Island_174.jpg

- Fikapaus i Eurong där våra hungriga engelska vänner äntligen kunde köpa mat! Mer info om detta i Fraser Island Del 2. Fortsatte sen mot Lake Birrabeen.

- Något vi inte visste innan vi gav oss av mot ön var att det har varit en stor brand där. Några klåpare som skulle ”kontrollbränna” en bit av skogen. Samma klåpare hade inte gjort sin hemläxa ordentligt, vindarna var för starka så elden spred sig och nu har det brunnit en vecka. Man såg fortfarande röken på flera ställen. Till följd av allt det här så är Lake McKenzie stängd, den mest berömda sjön på ön. Alla faciliteter hade brunnit ner, vår guide konstaterade att ”there is no more Lake McKenzie”. Tråkigt för oss men vi fick istället se systersjön, Birrabeen som ska vara minst lika vacker. Sanden var så vit att det gjorde ont i ögonen och vattnet var klart och rent. Stekte lite i solen, åt vår lunch och sa sedan hej då till Fraser Island.

Det var en fantastisk helg som var svår att sammanfatta. Men resan bestod inte enbart av naturupplevelser, vi hade ju reskamrater… Mer om dessa i nästa inlägg.

Nu är vi på plats i Noosa och vi befinner oss typ i himlen. Vi har ett dubbelrum med en dubbelsäng och TVÅ kuddar var! Duschen är som ett vattenfall, man får låna surfingbrädor och bodyboards gratis, gratis WiFi, frukost ingår, allt är nytt och fräscht och suuuuuperfint. Vi vill flytta hit, kanske stannar vi här resten av resan...
Ikväll blir det party, måndagar är tydligen en bra backpacker-utgångs-dag.

Puss och kram, vi saknar er!

Författat av Malin-Mia 17:43 Arkiverat i Australien

EpostinläggFacebookStumbleUpon

Innehåll

Kommentarer

Vilka upplevelser ni får bara med om och vilken otrolig natur. Det verkar ju inte helt riskfritt att stoppa ned fötterna i vattendragen. Jag skulle definitvt veva och skrika om ett dingospar närmade sig. Skönt att ni får lyxa till er lite på det nya hostelet i i Noosa. Väntar med spänning på del 2.
Här är det riktigt höst nu med kalla morgnar!
Puss och kram till er, saknar dig! Mamma Eva

av Eva

Fantastiska bilder och upplevelser. Jag vill också bada med söta minisköldpaddor men klarar mig bra utan stingers och andra kreatur:) Härligt att ni får njuta lite lyx nu och hoppas att vädret och allt fortsätter att vara toppen. Som mamma skrev, så är det inte särskilt "nice" här vad gäller vädret. Fortsätt ha det jättebra och ta hand om varandra och som jag sa innan du åkte, se upp för trestegsormen. Puss o Kram

av Pappa Henrik

Ååh, ni ser ut att ha det underbart!! Jag är så avundsjuk, vilken natur och härliga vita stränder! :)

av Nina frå Björkenäs

Fy FARAO va fint ni har det! ETT av era foton hade räckt för att göra mig avundsjuk. Galet.

Igår var jag på Vista kulle. Man ser ända till Gränna och Bankeryd, Habo. Mycket Vättern. Det var rätt kallt. Lite fuktigt. Fantastiskt. Nu blev NI avundsjuka va?!

av Madelene Gabrielsson

Hej på er äventyrerskor! Vilken superblogg ni presterar! Är hos mormor i detta nu och har läst hela första delen av Fraser Island. Nyfiken på del 2. Här är det HÖST nu, trodde nästan det var frost i morse! Mormors glasögon har gått itu igen - det är det mest spännande här hemma så nu slängde jag mig i på Maurds 1 SEK i 18 - och då menar jag verkligen 1 sekund! De ska försöka hitta andra bågar för så här kan vi ju inte ha det! Stora händelser o små händelser! Kram flickor fr mamman i Värnamo. Mormor hälsar!

av Mias mamma

Oj oj oj, ni verkar inte ha det allt för illa :) Jag håller helt med, väntar med spänning på del2. Som du berättade Mia så verkar det som om resesällskapet var helt otroliga :P
Här hemma är det som sagt kallt och blött, man längtar ju tills det är dags att komma bort och hälsa på er!
Massvis av kramar och pussar till Mia, och ja Malin du får en kram med :)

av Gustav

Måste ju bara säga att jag verkligen gillar den där rostiga båten! Så coolt, håller på och läser in mig på wikipedia här hemma om den!
Såg ert lyxiga tillhåll från ovan på googlemaps, ser riktigt riktigt fint ut!

av Gustav Melin

Åh ni verkar ha det så fantastiskt underbart och får uppleva allt mellan himmel och jord som man kan tänka sig! Inser av alla inlägg (fantastisk blogg, extraknäck vid sidan av läkarstudierna i fortsättningen också?) att jag måste göra något liknande jag med, kan inte sitta fast i plugg i fem år i rad! Fortsätt njut av underbart liv och massa härliga upplevelser och ta hand om varandra medans jag spenderar dagarna med matteplugg! Pussar och kramar till er båda, Saknar dig storasyrran! <3

av Lillsyrran

dessa bilder är helt oslagbara!!!

av Nina Altesjö

Goddagens. Är för tillfället i hervey bay och hittade eran blogg och undrar vilka som anordnade frasers touren?:) och vad stället i noosa heter?
cheers

av Fille

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Skriv dina Travellerspoint login upplysningar här

( Vad är detta? )

Om du ännu inte är medlem av Travellerspoint, kan du anmäla dig gratis.